Välkommen till Moster Mockis

Välkommen till Moster Mockis
Nybakat varje dag!

18 juni 2012

Fyllda paprika halvor

När halva min familj är bortresta till Kanada, och bara jag och min äldre broder är hemma blir det ett faktum att man måste stå för maten själv varje dag, lunch och middag. Jag ville prova något nytt och bestämde mig för att göra fyllda paprika halvor. Perfekt. Men hur gör man? Jag har aldrig gjort detta, och det är heller inget som vi brukar äta hemma. Jag undersöker vårat "matförråd" och börjar att improvisera! Har man bara sinne för smak brukar det gå bra, och detta är ganska basic, så hur fel kunde det gå. Jag använde mig av två paprikor (den röda var godast till detta), jag tillredde en tomat sås och försökte göra en krämig köttfärssås med lite "bett" i, som motvikt för den milda italienskt inspirerade tomat såsen, och den söta paprikan. Till detta gjorde jag även pasta. Kryddor som oregano och timjan plockade jag direkt från trädgården!
Idag använde jag mig inte av några mått, vilket gör beskrivningen ungefärlig, med sådant som skvättar, nypor och knippen, men i matlagning är det inte av lika stor vikt att använda exakta måttangivelser.

Receptet:   2 portioner    200 grader mitt i ugnen

Tomatsås: 11 romantica-tomater
                 ett knippe färsk oregano (eller efter smak)
                 en skvätt olivolja
                 2 vitlöks kyftor
                 1/4 gul lök
                 någon nypa flingsalt med örtkrydda









Jag stekte upp en påse fryst köttfärs och använde mig sedan av en liten del av denna och fryste in den färdigkryddade köttfärsåsen igen för att kunna använda senare. Därför en onödigt stor sats för två portioner. Gör helt enkelt lagom mängd köttfärsås, men försök att få det krämig med det där bettet i, smaka dig fram! ;) så här gjorde jag iallafall:

Köttfärsås: 400 g köttfärs
                 2 vitlöksklyftor
                 vitpeppar
                 svartpeppar
                 paprikapulver (stark)
                 chilli pulver
                 grillkrydda
                 taco kryddmix (en halv påse)
                 matlagnings grädde
                 resten av löken som inte användes för
                 tomat såsen alltså 3/4 gul lök

(Kan ha använt något mer som jag har glömt bort i yran avsmakningar och kryddningar)
    4 nypor riven ost, färsk timjan och oregano till garnering

...Och så förstås2 paprikor!







Hacka tomaterna i mindre bitar och släng ner dem i pannan tillsammans med finhackad lök, och oregano.
Riv vitlöken och tillsätt denna och en skvätt olivolja. Krydda efter behag och låt detta sjuda en stund.
stek upp köttfärsen och tillsätt alla ingredienser och krydda efter eget huvud. Halvera paprikorna, skölj dem  och ta ur alla kärnor och den vita inner kanten. lägg dessa i en ugnsfast form. När tomat såsen är klar, lägger du ett litet lager av den i botten på varje paprika, fyll sedan på med köttfärssåsen och lägg på resten av tomat såsen. garnera med en nypa riven ost och toppa med lite färska kryddor som oregano och timjan.
In i ugnen i ungefär 20-25 minuter och sedan är det klart för severing!
kom ihåg att sätta igång pastan i lagom tid så att den blir klar ungefär samtidigt som paprikorna. Beskrivning för pastakokning står alltid på förpackningen.
Detta blev väldigt gott, och godkändes väl av min broder, som föreslog att denna rätt skulle göras om när vår mor kom hem igen. Testa gärna, lätt som en plätt!

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar