Välkommen till Moster Mockis

Välkommen till Moster Mockis
Nybakat varje dag!

18 juni 2012

Rabarber och Vanilj fyllda bullar!

Efter min improviserade middag (med lyckat resultat) var det dags för efterrätten!
Så...jag hade tidigare fått syn på ett härligt knippe rabarber vid utkanten av vår gård. Vad kan man göra med rabarber? Det är helt klart en av sommarens härliga smaker, så skulle inte det vara perfekt att använda sig av till ett nytt "kaffebröd" tänkte jag. Tankarna vandrade in på rabarber och vanilj och så bestämde jag mig för att helt enkelt göra bullar med rabarber/vanilj fyllning. Borde inte vara så svårt tyckte jag och så satte jag igång.













Receptet:                                                         
 225 grader i mitten av ugnen. gräddningstid: 10 min

Du behöver ungefär 4 färska rabarber (beroende på storlek)
Börja med att göra en vanlig bulldeg.
50g jäst (för söta degar)
150g smält smör
1 tsk salt
5 dl fingervarmt vatten
1 dl socker
14-15 dl vetemjöl
en skvätt vit sirap

Smula ner jästen i en bunke, tillsätt fingervarmt vatten och rör om tills jästen har smält.
tillsätt övriga ingredienser och arbeta med händerna till en smidig deg. Låt degen jäsa i 30 minuter under en bakduk.
Medan degen jäser kan du skölja och skära rabarbern i tunnare skivor eller lämpligt stora bitar.
Börja även med vaniljsåsen.
Använd dig av vaniljsås/marsansås för kokning och följ anvisningarna på paketets baksida. Jag redde sås för 8 portioner för att vara på den säkra sidan.

8 dl mjölk
6 msk socker
5 msk marsanpulver (för kokning)

Blanda ingredienserna i en tjockbottnad kastrull och låt såsen koka upp. Rör om under tiden och var noga med att det inte bränner fast. Låt den sedan svalna i kastrullen och rör om då och då.

Vid det här laget borde degen vara färdig jäst. Nu kan du välja om du vill ha öppna bullar som då liknar minipajer/tårtor, eller om du vill göra slutna, då fyllningen gömmer sig inuti.

"öppna" Rabarber/vanilj bullar:
Forma små rundlar och tryck upp en ganska tunn kant, och lägg upp dessa på en plåt på bakplåtspapper. Låt jäsa i 15 min till underbakduk och lägg sedan i en klick vaniljsås och fyll på med rabarber. här kan kanten behöva tryckas till lite ifall de har rätat ut sig under jäsningen. In i ugnen i tio min. låt bullarna svalna och pudra florsocker ovanpå.











"slutna" Rabarber/vanilj bullar:
forma små platta rundlar och lägg i en liten klick vaniljsås, lägg i rabarberna och vik sedan ihop kanterna. vänd bullen med förslutningen nedåt i en bullform och låt jäsa 15 min. Pensla sedan bullarna med ägg och skjuts in i ugnen i 10 min. Låt svalna och pudra florsocker ovanpå.














Det gick inte som en dans hela tiden vill jag lova. Jag insåg att bullarna jäste mer än väntat och de första jag gjorde blev alldeles för stora. Jag gjorde då till nästa plåt mindre rundlar och blev mer nöjd av resultatet. Jag fann också att det var svårt att få kanterna att stå uppåt som jag hade tänkt mig men de fick duga. Kanske kan man använda formar i någon lämplig storlek för att förbättra detta? De slutna bullarna var däremot väldigt lätta att göra. Nåväl, med trötta fötter kl. 23.00 sitter jag ändå nöjd och knaprar på den fulare av bullarna och njuter av en fantastisk smak! Kombinationen av söt vanilj, Syrlig somrig rabarber och fluffig bulle var helt enkelt underbar!





Godnatt // L


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar